In en rond Agora
Koffiekopjes. Om een eind te maken aan de veelheid van koffiekopjes met verschillende afmetingen is in Agora een nieuw koffieservies aangeschaft. De oude kopjes en schoteltjes kunt u gratis afhalen bij de beheerder, Guus Eijken.
Minibieb. In Agora vindt u een minibieb. Hier kunt u geheel vrijblijvend boeken lenen of achterlaten.
Jeu de boules. Op het trapveld achter Agora is een jeu de boules-baan aangelegd. Het is de bedoeling dat er veel gebruik van wordt gemaakt.
U kunt ook kantoorruimte in Agora huren. Geschikt voor kleinschalige adviesdiensten, zoals rechtswinkel of sociale zaken..
Ontwikkeling Vlietzone
Samenvatting 2e klankbordbijeenkomst bedrijventerrein Westvlietweg III
Het IPP Haaglanden organiseerde namens de gemeente Den Haag op dinsdag 3 september 2024 van
17.30 – 20.00 uur de tweede informele klankbordbijeenkomst met betrekking tot bedrijventerrein
Westvlietweg III te Den Haag. De locate was bij de L-Groep aan de Schietlood 2 te Den Haag.
Agenda 2e klankbordbijeenkomst:
17.00 uur: Inloop
17.30 uur: Korte introducte en Presentate uitwerking door SWECO
18.00 uur: Start klankbordronde 1
18.45 uur: Pauze
19.00 uur: Start klankbordronde 2
19.45 uur: Terugkoppeling klankbordronden
20.00 uur: Einde klankbordbijeenkomst
Na de introducte en presentate konden belanghebbenden hun mening geven en meediscussiëren
over de gepresenteerde uitwerking van de bouwsteen “bedrijventerrein Westvlietweg III” aan één
van de 5 klankbordtafels.
Alle klankbordtafels werden geleid door tafelvoorziters en gingen over de gepresenteerde
uitwerking.
Na de klankbordbijeenkomst wordt aan belanghebbenden per mail nog een reacteformulier
toegestuurd, waarmee men later nog opmerkingen kan insturen.
De informate die op deze klankbordbijeenkomst is opgehaald en via de reacteformulieren nog
binnenkomen zal als input worden gebruikt voor het defnitef maken van de uitwerking van het
advies door SWECO.
Hieronder volgt een samenvatng van de opmerkingen aan de tafels.
Tafel 1:
- Laaghangend fruit – korte termijn actes: verkeersstructuur, intern en extern werd met stp en
unaniem genoemd. Ook de oversteekbaarheid van de Vliet (gebrek aan bruggen/langzaam
verkeersverbindingen werd genoemd en het gebrek aan OV. Hier moet snel iets aan gebeuren
en werd als voorwaarde voor verdichtng/herontwikkeling gezien - Wat niet terug werd gezien t.o.v. de vorige sessie is de scope wijziging (het plangebied is
veranderd en er zijn uitbreidingen getekend aan de kant van de A4). Ook is het verhaal
anders. - De groenstructuur werd vooral door bewoners als kans gezien, mn aan de kant van de Vliet
(uitzicht), maar ook als begeleiding van voet/fetsroutes door het gebied. Bedrijven zien er
weinig/geen belang in behalve als afscherming van zij/achterkanten van bedrijven. - De brede groenzone (ontmoetngszone) werd niet als noodzakelijk gezien omdat het veel
ruimte vraagt en er naar verwachtng nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Bewoners gaven
wel aan dat groen icm voorzieningen mogelijk wel een kans is als onderdeel van een
wandelnetwerk, waar meerdere plekken met betekenis aan zijn verbonden, maar dit hoef
geen brede groenzone te zijn - Water werd wel meer als noodzaak gezien vanwege klimaatverandering en de relatef lage
ligging van het gebied. - Blijf bij de primaire opdracht (intensivering bestaande terrein) en maak concreter hoe dit
bereikt kan worden (maatregelen). - Focus op ontsluitngsstructuur (auto, fets, voetganger, OV).
- Onderzoek goed waar uitbreidingsmogelijkheden liggen voor bedrijven: welke willen
uitbreiden en waar liggen kansen (op het kavel of is een andere locate nodig). - Type bedrijvigheid: geen HMC bedrijven van buiten aantrekken, maar bedien in eerste
instante de behoefe van de zitende bedrijven. Daar waar extra ruimte ontstaat kunnen
bedrijven van buiten een plek krijgen (wel goed nadenken of die passen in de signatuur van
het gebied). - Geen/beperkt belang in zichtlocate snelweg – bedrijven hebben al een netwerk en zijn
vindbaar, exposure richtng snelweg sluit niet aan bij het type bedrijven wat er nu zit. - Zichtbaarheid en ligging bij hoofdwegen wordt wel als pre gezien.
- Met verandering hoofdontsluitng van Westvlietweg naar bv een alternateve ontsluitngsweg
langs de A4 ontstaat een heel andere orientate. Is een kans voor verplaatsing bedrijven uit
de noordzijde (Vlietzone) naar de zuidkant (snelweg zijde). - Leg meer het accent op de waterstructuur ipv groen. Past beter bij het gebied en hier ligt ook
een belang bij ondernemers (water bufering). - Niet teveel verblijfplekken/groen vanwege angst hangplek, criminele praktjken (anonimiteit).
- Voorgestelde zonering wordt door bewoners logisch gevonden, maar voor een aantal
bedrijven is dit ongewenst (vanwege beperking uitbreiding/verdichtng in noordzijde aan de
Vliet. Met ziet wel kansen in grote schaal/groote in evt zone langs de snelweg
(uitbreiding/fase 2/3). - Ik merk een vrij grote afstand tussen de behoefe van zitende ondernemers en de
voorgestelde visie/strategie. Men herkent zich beperkt in de zonering en het ruimtelijk
raamwerk is te abstract en lost weinig op. De verkeersstructuur ziet men wel ziten en ziet
men als voorwaarde voor ontwikkeling. Veel bedrijven zijn lokaal en vallen in MKB sfeer,
terwijl de context vraagt om enerzijds kwalitateve kleinschalige bedrijven (combi wo/we) aan
de Vliet en hoogwaardige hightech maak bedrijven aan de snelweg zijde. Die kleinschaligheid
wordt og wel herkend, maar de grootschalige meer kwalitateve zone wordt nauwelijks
herkend. - Men staat wel open voor een dialoog over toekomstbestendigheid en thema’s die hierbij
passen, zoals energie, natuurinclusief, klimaatadaptate, duurz. Mobiliteit. Ook is verdichtng
een issue, maar is dit heel lokaal en vereist meer verdieping en begeleiding. De visie en
voorgestelde ruimtelijke structuur mn voor uitbreiding fase 2/3 speelt hier niet erg op in,
maar men ziet wel in dat schuifruimte nodig is.
Tafel 2: - Zonder nieuwe ontsluitng kan je geen plannen maken. Maar de vraag is wel: voor wie maak
je de verbeterde ontsluitng? Is dit niet met name voor de bedrijven met zwaar transport? - Wat zijn de mogelijkheden voor een verbeterde ontsluitng? Via de gavi kavel? Via het ADO-
tunneltje? Langs de A4 aan de Westvlietweg zijde > dit lijkt niet te passen. Langs de A4 aan de
Gavi kavel > dit lijkt niet mogelijk vanwege TNO. Alle optes zijn ingewikkeld.
- Waar zijn uitbreidingsmogelijkheden? Langs de A4 aan de Westvlietweg zijde, Gavi kavel >
graag aandacht voor de positonering van de tramremise. Die kan namelijk in de hindercirkel
van TNO. Dit geldt voor veel bedrijven niet. - Dubbel maaiveld op het parkeerterrein (Zegwaard) van ADO.
- Hoogste milieucategorie op bestaande bedrijventerrein is 4.2. Ook deze aanhouden bij
eventuele uitbreiding. - Kijk bij ontwikkeling, verplaatsingen en uitbreidingen ook naar het aantal werknemers/m2
bedrijventerrein. Beide type bedrijven (veel werknemers per m2 en bedrijven met veel opslag
en overslag) zijn noodzakelijk. - Wat kunnen we nu doen aan de verkeersveiligheid?
o Drempels in de Westvlietweg zijn dramatsch. Zowel voor de bewoners als het zware
verkeer.
o Vrachtwagens blijven voorlopig, dus daar zullen we naar moeten handelen.
o Er zijn geen fetspaden op het bedrijventerrein.
o Westvlietweg moet terug naar 30 km zonder drempels.
o Fiets en ov-verbindingen zijn niet goed en moeten aangepakt worden.
o Voetgangers kunnen nu nergens lopen, behalve op het fetspad. Dit kan opgelost
worden door een gedeelte van het fetspad over het water te situeren.
- Stedenbouw: Iedereen is voor de opzet waarbij meer hoogte en bedrijven met een hogere
milieucategorie naar de snelweg gesitueerd worden. Lagere bebouwing en bedrijven met een
lage milieucategorie komen aan de voorkant van het bedrijventerrein nabij de Westvlietweg.
Dit is mogelijk door de circulaire bedrijven te verplaatsen en te clusteren. Dit is ook de wens
van deze bedrijven. Door deze bedrijven elders te clusteren kunnen zij uitbreiden en ontstaat
er schuifruimte op het bestaande bedrijventerrein. - Laag hangend fruit: Meeste zaken zijn al opgepakt. Alles wat nu nog opgepakt kan worden,
wordt al snel groot. - Zijn groene en recreateve verbindingen op het bedrijventerrein noodzakelijk? En voor wie?
- Er was ooit een fetshub op het bedrijventerrein, maar die is ook weg. Er werd geen of
nauwelijks gebruik van gemaakt. Dus groene en recreateve verbindingen en
fetsvoorzieningen zijn niet nodig voor de bestaande bedrijven. - Vergroenen is goed, maar recreateve verbindingen zijn zonde van de investeringen. Huidige
medewerkers van de bestaande bedrijven hebben die behoefe niet. Mogelijk bedrijven in de
maakindustrie wel. - Creëer geen behoefen, maar speel in op de huidige behoefen.
- Fase 1 in de transite van het bedrijven terrein zou eigenlijk een nieuwe ontsluitng moeten
zijn. - De fases hebben soms ook overlap. Denk aan schuifruimte die nodig is.
- Golfaan behoefe? Ja.
- Openbare wandelroutes door golfaangebied. Doorwaadbaarheid. De golfaan is daar niet
op tegen. - Circulair (afval) cluster is essenteel om snel een plek voor “aan te wijzen” om de rest op gang
te krijgen. - Ontsluitng verbeteren! Ontsluitng moet geen sluitpost zijn! Een goede ontsluitng is
noodzakelijk. Ontsluitng ook voor voetgangers en fetsers. Laat ontsluitng prioriteit zijn. - Stapelen goed plan.
- Voorzien in behoefe. Geen behoefe creëren.
- Groen in gebied is nodig voor klimaat (waterafvoer).
- Wat is Vlietwaardig? En welke categorie bedrijven passen hier wel en niet in?
- Inrichtng Vlietwaardig realiseren. Geen milieucentrale met stankoverlast.
- Circulaire bedrijven naar de GAVI-kavel. Levert schuifruimte en kansen het gehele terrein aan
de Westvlietweg te moderniseren. - Bedrijven met veel verkeer naar de GAVI-kavel vanwege de vrachtwagens.
- Tramremise plaatsen in de hindercirkel TNO om GAVI-kavel optmaal te benuten.
- Ontsluitng naar ADO en ADO terrein beter benuten: parkeren in de hoogte en op maaiveld
bedrijven. - Onrealistsch: milieucategorie 4.2 niet passend in Vlietzoom.
- Meer werkgelegenheid per m2.
- Meer aandacht voor jonge werknemers.
- Plan is aantrekkelijk. Maak het niet te groot.
Tafel 3: - Eén richtng “loop” ivm geparkeerde (vracht)auto’s -> makkelijker inhalen/doorstroom;
- Toevoegen horeca & ZZP-ruimte / vergader- en ontmoetngsplek;
- Niet-realistsch: windmolens!!
- Op de ontmoetngsplaats een eventueel “kofehuis”;
- Extra ontsluitngen -> 1 = geen!!
- Door surveillance is het rustger geworden op het bedrijventerrein
- Beter benuten en verbeteren bestaande bedrijventerrein lukt alleen in combinate met
achtergebied + GAVI; - Aandacht voor illegale vuillozing van bijvoorbeeld autobanden etc.;
- Parkeren: Parkeerregime invoeren;
- Uitvoering: Termijn fasering?
- Central Park: broodjes, wandelen, hardloipen, hond uitlaten (opruimplicht), maar geen
hangplek! - Central Park -> geen hangplek!
- Watergangen schoon en groen;
- Hoogbouw aan de achterzijde van het bedrijventerrein;
- Meerdere ontsluitngen, bij calamiteiten is een tweede ontsluitng noodzakelijk.
Tafel 4: - Er is sprake van postzegelplanologie, vastlopend in de volgende fase, mobiliteit is niet
meegenomen, Utrechtse baan, etc. - Er was oorspronkelijk een plan voor een NVU, daar is van afgestapt en het geheel is naar een
hoger schaalniveau getld. Het gebied van de Hoornbrug tot Leidschendam-Voorburg, de
Vlietzone. Er wordt gekeken naar raakvlakken met andere plannen. Er is nu sprake van een
scenario, geen status. Er wordt gekeken naar reactes en ideeën, bouwstenen voor een
integrale visie. Er komt een nieuwe infrastructuur, het verkeersonderzoek loopt nog. Er komt
een integraal plan, het verkeersonderzoek loopt parallel. - Dit is oude wijn in nieuwe zakken. Ik weiger naar de huidige plannen te kijken. Vrees dat wij
meegezogen worden in een plan waar een partcipate stempel op wordt gezet. Elk voorstel
buiten de opdracht wordt tegen ons gebruikt. Ik zie elementen van een eerdere opdracht
terugkomen. - In opdracht zat een toekomstprofel naar Westvlietweg III. Plan voor over 10 jaar. Wat voor
bedrijventerrein past in dit deel van Den Haag. Wat wil je met de bedrijvigheid hier. Dat
wordt lastg in de visie. - In eindrapport komt een toekomstbeeld van type bedrijven in categorie 3.1 tot en met 4.2.
Ongeveer 1 ha RWS/Omega/Jobo? - Hoe staat het in verhouding met de economische visie van Den Haag? De uitvoeringsagenda?
- Er is gekeken naar bestaande visies.
- Circulaire bedrijven passen niet in huidige profel.
- Wat moet je doen, wat zijn de randvoorwaarden om het te doen in Fase 1? Het is een
geïsoleerd bedrijventerrein. Bijv. randvoorwaarde: ontsluitng. - Verkeersonderzoek gaat daar antwoord op geven. Alles komt in de Gebiedsvisie Vlietzone
terug. - Voordat er een ontsluitng is zijn we 10 a 15 jaar verder. Fasering wordt op elkaar afgestemd.
Bijvoorbeeld een tjdelijke oplossing met OV. Aan nieuwe infrastructuur hangt een
prijskaartje. - Niet blij met circulaire hoek ivm mijn woonhuis.
- Waarom geen FSI van 3? Is 1 tot 1,5 wel ambiteus genoeg?
- FSI is nu 0,46.
- Hoe komt het dat de FSI zo laag is? Door de invulling van de percelen. FSI van 1 tot 1,5 zou al
mooi zijn. - Er is door de raad dit jaar een bedrijfshuisvestngsprogramma vastgesteld. Met
gebiedsplannen. Er is een drive om bedrijventerreinen beter te gaan benuten en de FSI te
gaan verhogen. De plannen moeten marktconform zijn en dat is niet makkelijk. Als voorbeeld
het Mercurius kwarter in de Binckhorst. Het stapelen van bedrijvigheid. Er is een ambite
voor hoogwaardige bedrijventerreinen. Ook op de Westvlietweg kan verhoogd worden,
gestapeld worden, bijvoorbeeld bij de meubelfabriek en het caravanterrein. Ook circulaire
bedrijven moeten de grond beter benuten.
- Is er overleg met de bestaande bedrijven geweest? Zijn er vragen neergelegd wat hun
wensen en toekomstplannen zijn? Er zijn met grotere bedrijven gesprekken geweest. - Bedrijventerreinen zijn schaars. Sommige bedrijven op bedrijventerreinen zouden meer naar
de woonwijken kunnen opschuiven. Op de Binckhorst worden de plinten zo ingezet. - Wat gaat er gebeuren met de bedrijven in de groene corridor?. Wat als je niet weg wilt?’ Dan
blijf je ziten. Maar er zou kunnen worden gedacht om op te schuiven naar de plek van
Omega als die verplaatst. Ik wil aan de kant van de stad blijven ziten. Daar ziten mijn
klanten. Op de plek van Omega krijg ik nooit een parkeerterrein terug. Verbetering van het
OV zou goed zijn. - Advies om in fase 1 al met de groene structuur te starten.
- Groen moet verbonden zijn. Moet ook op grotere schaal verbonden zijn.
- Er komt in de plannen veel water bij. Is dat om de bebouwing te compenseren? Ja.
- Bij de GAVI moet je ook kijken naar de representatviteit van je stad.
- Het circulaire terrein zoals nu geschetst is nauwelijks te zien vanaf de snelweg.
- Het cultuurhistorisch verhaal mist, de Honaert bijvoorbeeld. Er loopt een nieuwe studie bij de
provincie. Er mag niet met bulldozers over het verleden heen worden gegaan. Zonder
verleden hebben wij geen toekomst. - De zichtlijnen van Hofwijck.
- Wat is milieucategorie 4.2? RSW bijvoorbeeld.
- Let op, veel terreinen hebben nog een agrarische bestemming.
- De gasleidingen zorgen voor splitsing tussen de gebieden, waar de gasleidingen precies lopen
wordt nog gecheckt. - Niet mag vergeten worden dat er nog een waterberging van Rijkswaterstaat op het terrein ligt
waar nu de circulariteit is ingetekend. Daar mag niets mee gebeuren. Een opgang naar de
snelweg aan die kant is dus heel lastg. - Hoeveel zware bedrijven zouden er nog verplaatst moeten worden? Er is vraag naar percelen
met een hoge milieucategorie, watergebonden bedrijvigheid. Er zijn planologische
reserveringen op de GAVI-kavel. - Hoelang gaat het uitwerken van al deze plannen duren? De huidige fase gaat 1 a 2 jaar duren,
het omgevingsplan 1,5 jaar, een wegaanleg al snel 10 jaar’. - Zijn circulaire bedrijven wel echt nodig in Den Haag. Mij is verteld dat 30% uit Den Haag
komt, en 70% rotzooi van anderen is. - Bedrijven uit de Binckhorst moeten terecht komen op de GAVI.
- Wat gaat er gebeuren met de garageboxen? De garageboxen zouden beter kunnen worden
benut door de hoogte in te gaan, 5 a 6 lagen. - Er is veel overlast van de garageboxen. Er ziten veel kleine bedrijfes in, versnipperd
eigendom. - Idee om de Spoorlaan/Waterpas door te trekken en op die manier de A12 op te gaan. En een
tunneltje naar de sportvelden aan de andere kant. - Een fetsroute langs de bestaande spoorlijn zou ook een uitkomst zijn.
- Central Park is een slechte naam en dekt de lading niet. Er is veel herrie. Het is een strookje
groen. - Hoe zien jullie een verbinding tussen de golfaan en een looproute? Gevaarlijk om dit te
willen. Kan alleen achter de holes langs en achter het net. - Wat wordt de prioriteit? Schuifruimte creëren en dan gaan vernieuwen, verdichten.
- Volgende keer graag een luchtoto maken die over de plannen heen kan worden gelegd.
- Wat is uit de het interview met de ondernemers gekomen? Zijn zij bereid mee te werken?
Met grote partjen is gesproken, onder meer over hun locatevoorkeuren. - Bedrijventerreinen zijn schaars. Ondernemers willen graag kopen, bijna niet te vinden, huur is
er nog wel. De druk in de markt is hoog. - Circulair cluster de diepte in;
- Liggen de gasleiding correct op de tekening?
- Logisch zou zijn m.b.t. de circulaire bedrijven te zeggen: Het past niet. Het is een geïsoleerd
gebied; - De samenhang met andere ontwikkelingen ontbreekt 100%.
- Hogere bebouwing moet worden onderzocht -> FSI <2.
- Inventariseren bij alle bedrijven wat zij willen.
- Werknemers auto -> verkennen parkeerhub.
- Kans: Maak een fets/loopverbinding van staton Voorburg tot het bedrijventerrein.
- Aandacht voor cultuurhistorie en zichtlijnen.
Tafel 5: - Verdichten en herindelen -> geen starre houding;
- OV zeer wenselijk;
- Minder vrachtverkeer op Westvlietweg;
- Gebruik van parkeerterrein ADO-stadion -> parkeren op dak en eronder bedrijvigheid of
circulair cluster; - Fietspad/-brug over de Vliet verleggen;
- Faso 0: tjdelijk vergeven terrein aan de golfaan tbv mogelijk maken bouw Roterdamse
Baan aan golfaan teruggeven -> waarmee lus op achterterrein kan komen te vervallen; - Overlastgevende garageboxen verplaatsen naar ADO-stadion;
- Let op geluid en slagschaduw van windturbines;
- Laaghangend